Japanese Woodblock Prints (1680-1938)

Andreas Marks
Gebonden
622 pagina's
290 x 395 mm
INT Engels, Frans, Duits
978-3-8365-6336-9
€ 150,00
Omschrijving
Van Edouard Manets portret van de naturalistische schrijver Émile Zola die tussen zijn Japanse kunstvondsten zit, tot Van Goghs nauwgezette kopieën van de Hiroshige-prenten die hij met veel toewijding verzamelde – de 19e-eeuwse pioniers van het Europese modernisme maakten geen geheim van hun liefde voor de Japanse kunst. De blokdruk ontketende, in al zijn sensualiteit, vrijheid en levendigheid, de Japanrage die eerst Frankrijk en later heel Europa in de ban hield, maar wordt ook vaak verkeerd geïnterpreteerd als een ‘exotisch’ artefact dat de westerse creativiteit inspireerde.

Feit is dat de Japanse blokdrukprent een fenomeen is zonder westers equivalent. Enkele van de meest ontwrichtende ideeën in de moderne kunst – zoals de idee dat, in de woorden van Karl Marx, ‘alles wat duurt, alles wat staat, verdampt’ werden in de jaren 1700 in Japan ontwikkeld en in het begin van de 19e eeuw op unieke wijze tot uitdrukking gebracht in de ontwerpen van meesters als Hokusai, Utamaro en Hiroshige.

Dit boek ontsluiert een geliefde maar weinig begrepen kunstvorm door de 200 uitzonderlijkste Japanse blokdrukprenten in hun historische context te presenteren. Variërend van de 17e-eeuwse ontwikkeling van decadente ukiyo-e, of ‘prenten van de vlietende wereld’, tot het verval en de wederopstanding van de prenten in het begin van de 20e eeuw – de beelden die in deze editie worden verzameld vormen een ongeëvenaard overzicht, niet alleen van een uniek genre in de kunstgeschiedenis, maar ook van de veranderende zeden en culturele ontwikkeling van Japan.
Verkooppunten Zoek op plaats of postcode
Lees meer Lees minder NL